خوش آمدید!!!

سلام به واحد شبیه ساز طرح پویش خوش آمدید!!!




با ما در ادامه همراه باشید....  

 
طرح پویش دبیرستان سادات 


v    قصه از کجا شروع شد؟!


برخی تعابیر و کلمات خاص وجود دارند که دارای پیام‌های عمیقی هستند و یک دنیا حرف پشت آن‌ها نهفته است. یکی از تعابیری که در کتب روانشناسی و تربیتی نظر ما را به خود جلب کرد، تعبیر «خودشکوفایی» بود. یعنی فرد، خودش در روند کشف استعداد خلاّق خویش قرار گیرد و آن را شکوفا کند؛ نه آن که دیگری شکوفا سازد.


v    نقش مربی


مربّیان موظّفند فقط به بهترین وجه زمینه سازی کرده و هدایت گری نمایند. با چنین رویکردی فرد احساس می‌کند خودش تصمیم گرفته و در نتیجه به تکاپو و جنبش می‌افتد تا توانایی خویش را ابراز کند. این باعث می‌شود فرد خودش را باور کرده و به ارزش‌های وجودی خویش پی‌ببرد. احساس موفقیّت در وی زنده شده و عزّت نفس یابد و این، مؤثّرترین راه برای انگیزه بخشی پایدار و درونی در فرد است.


بنابر این ما نیز تصمیم گرفتیم پویشی بسازیم تا

دانش آموزان بتوانند با هدایت و راهبری مربّیان پویشی، استعدادهای نهفته در وجود خویش را کشف کرده و شکوفا سازند :


v    خودشکوفایی


مسلّماً کشف استعداد خلاّق توسط خود فرد، و یا به تعبیری خودیابی و خودشکوفایی نقش بسیار مؤثری در فرایند رشد و تربیت افراد دارد. ما نیز تصمیم گرفتیم با شرایطی که برای هر کس در این طرح به وجود می آوریم، زمینه خودشکوفایی وی را به شکلی کاملاً طبیعی و عملی فراهم نماییم. بستر پویش نوعی خود سنجی است و فرد می تواند در مسیر آن علائق خویش را پیدا نماید و آن‌ها را بارور سازد و آگاهانه در مورد رشته تحصیلی و شغلی و خدمتی آینده خود تصمیم بگیرد.


v    گام عملی


گام عملی برای این منظور این بود که ابتدا کلاس های متنوّعی در رشته های مختلف طراحی کنیم و سپس آن ها را به دانش آموزان معرّفی نماییم. آنگاه به آنان آزادی و اختیار دهیم تا خود بیندیشند و توانایی ها و استعدادهای خود را بسنجند. سپس با توجّه به حدس و باوری که از نیازها و علایق خویش دارند و نیز مشورتی که با اولیا و مربّیان خود می کنند، در نهایت خودشان تصمیم بگیرند و دروس مورد نظرشان را انتخاب نمایند. بدین سان می آموزند که مسئولیّت_انتخاب هایشان را در زندگی بر عهده گیرند و پنداری مثبت و مفید از خویش به دست آورند.


پس از آن که دانش آموزان دروس مورد علاقه خودشان را آزادانه برگزیدند، با انگیزه و نشاط کافی در طول دوره آموزشی در کلاس ها شرکت خواهند کرد و خود را در هر یک از زمینه های انتخابی آزموده، توانایی ها و استعدادهای خویش را محک می زنند. بدین ترتیب در پایان دوره به شناخت بیشتری از خود می رسند و همین پشتوانه ای برای انتخاب ها و تصمیم های بزرگتر آن ها در آینده می شود.


تنوع دروس و ظرفیت متغیر کلاس‌ها


v    تنوّع استعدادها


از آنجا که همواره ما در مدرسه با تنوّع استعدادها مواجهیم، می‌بایست در جهت رشد و بالندگی هر یک از آن‌ها تلاش مؤثری انجام دهیم. ارائه دروس متنوّع یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این هدف والاست. هر چه تنوّع دروس و زمینه‌های مختلف فعّالیّت‌ها بیشتر باشد، طرح ما جامع‌تر خواهد بود. بر این اساس کوشیدیم از همه شاخه‌های علمی و مذهبی و فنّی و هنری و ورزشی کلاس‌هایی تدارک ببینیم تا زمینه مواجهه و آشنایی همه جانبه دانش آموزان با انواع رشته‌ها فراهم آید.


v    ظرفیت کلاس ها


برای تحقّق این امر باید این مسئله را نیز حل می‌کردیم که کلاس‌ها را می‌خواهیم با چه تعداد پویشگر تشکیل دهیم؟ یکی از مهمترین ارکان برای دست یابی به مهارت های کافی در کلاس های پویش توجه معلم به تک تک پویشگران است، به همین خاطر با توجه به ظرفیت معلم در اداره کلاس و اقتضای نوع کلاس، ظرفیت های حداقل و حداکثر برای هر درس مشخص کردیم که معمولا عددی بین ۷ تا ۱۲ پویشگر در هر کلاس است.


مهمترین بخش پویش در مرحله برنامه‌ریزی، تعیین درس‌ها و انتخاب مربّی‌هایی بود که باید اهداف مورد نظر را در پویش تأمین می‌کردند.


اطلاعات تکمیلی در  : https://sadatsch.ir

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.